شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

۵۰ ایده های خلاقانه افزایش درآمد و کسب و کار جانبی

۵۰ ایده های خلاقانه افزایش درآمد و کسب و کار جانبی

تقریبا همه ما حتی برای یک بار هم که شده ایده‌ای خلاقانه در زمینه‌ای به ذهنمان خطور کرده است. لحظه‌ای که شور و اشتیاقی آنی وجودمان را فراگرفته و آن ایده برای مدت‌ها ذهن ما را به خود مشغول کرده است. ایده های خلاقانه کسب و کار و پولسازی که با خود می‌گوییم ارزش وقت گذاشتن و ریسک کردن را دارند. اما اکثرا بنا به دلایل متعدد از پیگیری آنها سرد می‌شویم و پس از مدتی آنها را به فراموشی می‌سپاریم و وقتی می‌بینیم شخص یا شرکتی با ایده‌اش مشابه به چه موفقیتی دست یافته، سر درگریبان فرو می‌بریم و آه حسرت از نهادمان بلند می‌شود.

امروزه همه ما با شبکه های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام و تلگرام آشنا هستیم و تاثیر آن ها را بر روی زندگی خود به راحتی احساس میکنیم. امروزه این شبکه های اجتماعی به چیزی بیش از یک پیام رسان و یا یک ابزار برای برقراری ارتباط تبدیل شده اند و قادر هستند که در زندگی روزمه، خرید ها و حتی طرز تفکر هر یک از ما تاثیر بسزایی بگذارند.به همین خاطر در سال های اخیر شرکت ها و افراد بزرگ و کوچک زیادی به استفاده از این شبکه های اجتماعی در راستای رشد کسب و کار و افزایش درآمد خود روی آورده اند و شاهد چند برابر شدن درآمد خود بوده اند.

هر ایده‌ای که اندکی خلاقیت چاشنی آن شده باشد، با ممارست و دانش کافی به نتیجه خواهد رسید. اما ایده های خلاقانه پولساز اینترنتی از جمله بهترین و سریع‌ترین راه برای به نتیجه رسیدن هستند. فراموش نکنیم که سخت‌ترین و مهم‌ترین قدم برای به نتیجه رساندن ایده خود، شروع و جان دادن به آن ایده است. نیازی نیست که ایده در همان ابتدا بکر و دست نخورده باشد. داشتن شور و اشتیاق و علاقه در هر حوزه‌ای به مرور زمان متبلور کننده خلاقیت خواهد بود.

کسب و کارها دو دسته‌اند

۱- کسب و کار اینترنتی

۲- کسب و کار غیراینترنتی

چنانچه مایل هستید در کنار کار اصلی‌تان، از راه دیگری نیز کمی پول دربیاورید، می‌توانید کسب‌وکارتان را در فاصله‌ی زمانی مدرسه رفتنِ فرزندانتان اداره کنید، یا از شبکه‌‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک پول بسازید؛ در این مقاله 50 روش کسب‌وکار اینترنتی و غیر اینترنتی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. وبلاگ نویسی و تبلیغ نویسی

وبلاگی بسازید و مخاطبین گسترده‌ای جمع کنید؛ اگر بتوانید این کار را به‌خوبی انجام دهید، کلی پول به دست می‌آورید. وب‌سایتی مانند تک‌کرانچ ابتدا فقط وبلاگی برای سرگرمی بود، ولی هم‌اکنون به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل‌شده است و ۲۵ میلیون دلار به دست آورده است.بسیاری از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها به داشتن محتوایی برای بازاریابی و تبلیغ نیاز دارند؛ و اگر قلم نافذی دارید، می‌توانید به‌عنوان یک تبلیغ نویس آزاد پول دربیاورید.

شما هم شنیده‌اید که وبلاگ نویسی دیگر راه مناسبی برای کسب درآمد نیست؟ دوباره فکر کنید. ده‌ها هزار بلاگر در حال ایجاد و تهیه محتوای سودآور از موضوعات گوناگون مثل آشپزی خانگی، سفر، فیلم، سبک زندگی، تجارت و موضوعات دیگر هستند. پس این ایده‌های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی فرسنگ‌ها با اشباع شدن فاصله دارد. اولین قدم یادگیری چگونگی مدیریت و راه‌اندازی یک وبلاگ است. پس‌ازآن باید استعداد و سبک خود را کشف کنید. باید بفهمید که به نوشتن درباره چه موضوعی علاقه دارید و سبک خود را بیابید.

پس‌ازآن خواهید فهمید که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند و چگونه می‌توانید نظر و توجه آن‌ها را جلب کنید. فراموش نکنید که تا زمانی که محتوای شما، اعم از نوشته، عکس و ویدئو مخاطب خود را داشته باشد و مشکلی از او حل کند یا او را به جواب برساند، شما کار خود را درست انجام داده‌اید. برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر وبلاگ خود می‌توانید از یک شرکت معتبر هاستینگ بهره بگیرید و یک تم ساده وردپرس را برای شروع نخستین بلاگ خود انتخاب کنید. اولین و سخت‌ترین قدم بین شما و این ایده خلاقانه پول‌ساز (درصورتی‌که به آن علاقه داشته باشید)، یادگیری چگونگی شروع یک وبلاگ و کار با آن است.

2. طراح گرافیکی

مشخصاً مسلط بودن به طراحی گرافیکی بسیار مفید و کمک‌کننده است. اما نکته مهم اینجاست که فراگیری اصول طراحی گرافیکی به‌صورت خودآموز کار آسانی است و می‌تواند منجر به ایده‌های خلاقانه پول‌ساز شود. سادگی یادگیری و کار کردن با نرم‌افزارهایی نظیر ادوب ایلاستریتور (Adobe Illustrator) و ابزارهایی نظیر استنسیل (Stencil) و ویسم (Visme) باعث شده که هرکسی که می‌تواند دستش را تکان دهد، ذره‌ای خلاقیت دارد و از انگیزه کافی برخوردار است، بتواند به طراحی بپردازد و از طریق آن درآمد جانبی خوبی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال برخی با ایده‌های خلاقانه ساده طراحی نوشته‌های انگیزشی روی عکس‌ها و پرینت گرفتن آن‌ها روی شاسی و فروش آن به کافه‌ها و فروشگاه‌ها درآمد خوبی کسب می‌کنند. یا با همکاری با یک استارتاپ، کسب‌وکاری کوچک و نوپا و یا یک عکاس و کمک به آن‌ها و برداشتن باری از دوششان می‌توان درآمدزایی کرد. به این نکته توجه داشته باشید که پیش از شروع یک تجارت بر مبنای طراحی گرافیکی و مدنظر قرار دادن آن به‌عنوان یک شغل تمام‌وقت، باید مهارت‌های خود را افزایش دهید. برای دستیابی به این هدف، دوره‌های آنلاین، کلاس‌های آموزشی و کتاب‌های مفید و متنوعی وجود دارند. زمانی که در طراحی گرافیکی به یک حرفه‌ای تبدیل شدید، می‌توانید دست‌به‌کارهای بزرگ‌تر بزنید؛ با شرکت‌های بزرگ وارد همکاری شوید، پروژه‌های بزرگ‌تر با درآمد بیشتر بپذیرید و حتی استارتاپ خود را راه‌اندازی کنید.

3. طراحی سایت

طراحی سایت امروزه یکی از سودآورترین و درآمدزاترین راه‌های کسب درآمد فریلنسرها است. پرواضح است که با پیشرفت فنّاوری و گسترده شدن لحظه‌ای اینترنت، نیاز به چنین شغلی هرروز بیشتر احساس می‌شود و به طبع آن‌یکی از ایده‌های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی محسوب می‌شود. طراحی سایت مفهومی ساده دارد: تبحر در هنر خلق یک تجربه زیبا و ارزش محور برای افرادی که از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌کنند. همانند بسیاری دیگر از کارها و هنرها در این دوره، برای طراحی وب‌سایت هم کتاب‌ها ارزشمند بسیار و دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری بی‌شماری وجود دارند.

4. توسعه‌دهنده (برنامه‌نویس) نت

درست مانند طراحی وب‌سایت، برنامه‌نویسی وب هم یکی از پر تقاضاترین و درعین‌حال کم‌عرضه‌ترین زمینه‌های کسب درآمد در دنیای امروز است ازجمله ایده‌های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی محسوب می‌شود. هرروز هزاران هزار ایده و وب‌سایت جدید وارد عرصه رقابت می‌شوند و شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های نه‌چندان گران‌قیمت و حتی رایگان آنلاین، ظرف چند ماه از این طریق برای خود درآمد جانبی قابل‌توجهی کسب کنید. نکته جالب و مهم درباره برنامه‌نویسی وب این است که به دلیل تقاضای بالا، تقریباً بلافاصله پس از یادگیری یک‌زبان برنامه‌نویسی می‌توانید مشغول به کار شوید.

اگر در این حوزه بتوانید با تمرکز و خلاقیت رزومه قابل اتکایی برای خود بسازید و به‌مرور بر مهارت‌های خود بی افزایید، برنامه‌نویسی وب‌سایت برای شما به یک کار ثابت، چالش‌برانگیز، لذت‌بخش و البته سودآور تبدیل خواهد شد. تحقیق درباره اینکه چه زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید کار چندان دشواری نیست. نیاز بازار و فنّاوری‌ها و نقاط ضعف و قوت هر یک با جست‌وجویی ساده در اینترنت در دسترس عموم قرار دارد. در مرحله بعد شما هستید و دنیایی از موقعیت و کشف کردن زمینه‌های علایق و استعدادهای خود.

5. برگزاری دوره‌های آنلاین

استفاده از توانایی‌ها یک‌راه مرسوم برای کسب درآمد جانبی در دنیای امروز محسوب می‌شود. اگر در کاری خبره و چیره‌دست هستید، قطعاً مخاطبین زیادی در دنیای اینترنت وجود دارند که تشنه فراگیری از شما و به اشتراک گذاشته شدن تجربیات و دانش شما با خود هستند. این مخاطبین حاضر هستند پول بپردازند تا با بهره‌گیری از تجربیات شما در آن زمینه تخصصی بخصوص تبدیل به یک حرفه‌اش شوند. برای راه‌اندازی چگونگی برگزاری دوره‌های آنلاین و چگونه آموزش دادن افرادی که نیاز به تجربه و تخصص شما دارند، دوره‌های آموزشی آنلاین و ویدئوهای آموزشی فراوانی در اینترنت وجود دارد مانند دوره آموزش آنلاین بورس.

آموزش/ مربی‌گری


قابل‌توجه مربیان مشتاق آموزش: این کسب‌وکار به هزینه‌ی بسیار کمی ازنظر راه‌اندازی یک محیط یادگیری مجازی و/ یا محیط آموزشی نیاز دارد.

در آغاز فرآیند مربوط به استارت آپ، علاوه بر اینترنت سرعت‌بالا، به زمان و تلاش نیاز دارید. درمجموع، هزینه‌ی استارت‌آپ راه‌اندازی و هدایت یک سرویس آموزش/ یادگیری مجازی، هزینه‌ی بسیار کمی دارد.این ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه کم را امتحان کنید.

کتاب‌های الکترونیکی

6. کتاب‌های الکترونیکی یا eBook

گول اسم این کار را نخورید! انجام این کار بسیار ساده‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد است و البته ایده خلاقانه‌‌ای برای کسب درآمد محسوب می‌شود. جمع‌‌آوری دانش و مهارت‌های خود در یک کتاب قابل دانلود الکترونیکی که ارزشی را به کسانی که به دنبال ارتقای مهارت، پیشرفت شغلی و یا راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، شیوه‌ای قوی، تأثیرگذار و سودآور به‌عنوان یک کار پاره‌وقت محسوب می‌شود. اگر با شرکت دوره‌های نویسندگی و اندکی ذوق و خلاقیت و البته شناخت مخاطب و بازار هدف خود وارد این عرصه شوید، خواهید دید که کسب درآمد از آن از چیزی که فکر می‌کردید آسان‌تر است. اگر این گام‌ها را محکم و به‌درستی بردارید، مطمئناً پلتفرم‌هایی تشنه انتشار کتاب الکترونیکی شما خواهند بود و به‌مرورزمان تبدیل به یک برند در این عرصه خواهید شد.

7. بازاریابی اینستاگرامی

قطعاً با اینستاگرام و فضای حاکم بر آن آشنا هستید و اگر هم هنوز وارد این اقیانوس آبی پرمخاطب نشده‌اید، هنوز دیر نشده است. اقیانوسی مملو از ایده‌های خلاقانه کسب‌وکار. محتوایی که شما در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید و با بهره‌گیری از استراتژی بازاریابی درست و جذب دنبال کننده مخاطبین بیشتری را جذب می‌کنید، از هر دسته و نوعی که می‌خواهد باشد، بالاخره کسب‌وکار، برند و تجارتی را به سمت شما سوق خواهد داد که محتوای تولیدی توسط شما برای آن‌ها جذابیت داشته باشد.

با بهره‌گیری از استراتژی بازاریابی درست و جذب دنبال کنندگان به تعداد ده‌ها یا صدها هزار نفر، درآمدی قابل‌توجه از این بازار پررونق نصیب شما خواهد شد. فراموش نکنید که اینستاگرام اقیانوسی عظیم از مخاطبین و برندها و کمپانی‌های بزرگ و کوچک است و بهره بردن از این اقیانوس، تنها نیاز به کمی خلاقیت و استراتژی دارد. توانایی‌ها و سبک خود را بشناسید.

8. آموزش آنلاین

ایده خلاقانه پول‌ساز اینترنتی دیگری که به شما معرفی می‌کنیم آموزش آنلاین است. اگر در حرفه‌ای مهارت دارید و یا بشدت به آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید از آن برای آموزش خصوصی و نفربه‌نفر به‌صورت آنلاین بهره بگیرید. این حرفه چیزی جز کمک به دیگران نیست و اگر در ارتباط برقرار کردن با دیگران مهارت دارید، از آموزش دادن لذت می‌برید و به‌اندازه کافی صبور هستید، می‌توانید درآمد جانبی خوبی از این راه برای خود کسب کنید. آموزش آنلاین حتی نیازمند پلتفرم خاصی نیست و از طریق بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و ایجاد یک اجتماع حتی کوچک هم عملی و قابل انجام است.

به‌عنوان‌مثال اگر در برطرف کردن مشکلات کامپیوتر و مشکلات مربوط به اینترنت و مودم اطلاعات دارید، هرروز هزاران نفر وجود دارند که نیازمند مشاوره و کمک شما هستند. باید از حوزه‌ای که می‌خواهید در آن به آموزش و کمک به دیگران بپردازید مطمئن و درباره آن از اطلاعات کافی برخوردار باشید. زیرا نارضایتی مشتری شما در این کسب‌وکار نه‌تنها به حسن شهرت شما آسیب می‌زند، بلکه باعث سردرگمی خود شما نیز خواهد شد.

9. تولید پادکست

پادکست می‌تواند تبدیل یک متن به فایل صوتی باشد. این کار شاید به نظر خسته‌کننده بیاید، ولی حقیقت این است که به خاطر افزایش ویدیوهای اینترنتی، پادکست‌ها هم رو به گسترش است. حقیقت این است: کامپیوترها هنوز هم در شناسایی کلام با مشکل مواجه هستند. خیلی از مدرسان نیاز دارند فایل‌های ویدیویی‌شان به نوشتار تبدیل شوند.با این کار هم کسانی که مشکل شنوایی دارند و هم موتورهای جستجو متوجه محتوای این ویدیو می‌شوند.به‌علاوه، شما سفارشتان را از کسانی می‌گیرید که صرفاً می‌خواهند فایل‌های آن‌ها پیاده شوند تا بهتر مطالعه و درک شوند.

تولید پادکست ازجمله ایده‌های خلاقانه پول‌ساز است. اگر فکر می‌کنید صدای خوبی دارید و یا شیوه‌ای خلاقانه برای ارائه محتوا در هر زمینه‌ای به‌صورت صوتی به مخاطب دارید، تولید پادکست شیوه‌ای جذاب و سودآور برای کسب درآمد خواهد بود. ایجاد پادکست از آن دست کسب‌وکارها محسوب می‌شود که فارغ از حوزه و محتوای آن، همواره برندها و شرکت‌هایی را برای تبلیغ و اسپانسرینگ به سمت خود جذب می‌کند. کسب مهارت در ایجاد یک فایل صوتی درخور کار چندان سختی نیست. گذراندن دوره‌های فن بیان و یادگیری کار با یک نرم‌افزار ادیت صدا و خرید ابزارهای مربوط به این حوزه چندان هزینه بر نیستند. این نکته را فراموش نکنید که اگر ایده خلاقانه یا محتوای پر مخاطب یا بکری دارید، لازم نیست محتوای شما از همان پادکست اول و شروع کار عالی و بی عیب و نقص باشد.

10 دست سازه‌ها

این حوزه هم همانند برخی از حوزه‌هایی که تا کنون در مورد آنها صحبت کرده‌ایم یک اقیانوس عظیم، پرمخاطب، متنوع و البته پر منفعت است. ایده های خلاقانه کسب و کار به وفور در این حوزه یافت می‌شوند. حتما شما هم با محصولات ریز و درشت گوناگونی در اینترنت و اینستاگرام برخورده‌اید که توسط شخص یا اشخاصی به‌صورت سفارشی و دست‌ساز تهیه می‌شوند و به فروش می‌رسند. شخصی‌سازی هر چیزی ازجمله زمینه‌های همواره جذاب برای همه افراد است. از ظرف و ظروف و حتی اثاثیه چوبی و سفارشی گرفته تا گلدوزی و شماره‌دوزی، از طراحی دستبند و گردنبند و دیگر زیورآلات تا ساخت قاب گوشی با طرح دلخواه مشتری. همه این‌ها زمینه‌هایی برای فعالیت هستند که علاوه بر اینکه بسته به میزان خلاقیت و علاقه شما هرگز اشباع نخواهند شد، بلکه با افزایش اقبال عمومی روزافزون به این حوزه بازار آن هرروز داغ‌تر از روز قبل می‌شود.

11 مشاوره

اگر در طول دوران کاری خود تجارب باارزشی کسب کرده‌اید و یا دوره‌هایی را گذرانده‌اید و مدارکی دارید، می‌توانید از تجربیات و مهارت‌های خود برای مشاوره دادن به کسب‌وکارهای کوچک و محلی استفاده کنید. مشاوره ازجمله ایده‌های خلاقانه کسب‌وکار محسوب می‌شود که همواره رونق دارد. تجربیات و مهارت‌هایی نظیر بازاریابی، تعیین استراتژی تجاری، تولید محصولات، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و مهارت‌هایی ازاین‌دست، همواره موردتقاضا قرار هستند. رزومه و مدارک آموزشی شما کمک خواهند کرد تا کسب‌وکارهایی که به چنین تجربیاتی نیاز دارند به شما اعتماد کنند، بخصوص کسب‌وکارهای نوپا. برخورداری از روابط عمومی مناسب، کمی فن بیان با چاشنی آشنایی با اصول و فنون مذاکره از شما مشاوری معتمد و زبردست خواهد ساخت.

12 تولید قاب تلفن همراه

تلفن‌های همراه هوشمند دیگر جزئی لاینفک از زندگی روزمره انسان مدرن شده‌اند و تولید لوازم جانبی و تزئینی آن از بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین بازارهای امروز جهان و ازجمله ایده‌های خلاقانه کسب‌وکار محسوب می‌شود. تولید قاب‌های دست‌ساز تلفن همراه یکی از پررونق‌ترین و سودبخش‌ترین بخش‌های حوزه لوازم جانبی آن محسوب می‌شود. قاب‌هایی ساخته‌شده از جنس‌های مختلف و حتی بعضاً عجیب‌وغریب مشتری مخصوص خود رادارند. سفارشی‌سازی ازجمله کارهایی است که در این حوزه می‌توان انجام داد.

زیرا با توجه به بازار محدود تلفن همراه در کشور، معمولاً به‌جز تعدادی معدود و شاخص از برندها و انواع تلفن همراه، برای سایر گوشی‌ها لوازم جانبی و تزئینی چندانی در بازار یافت نمی‌شود. به همین دلیل با دیدن چند ویدئوی آموزشی و افزودن کمی خلاقیت به آن و استفاده از شاخصه‌های بومی، می‌توان علاوه بر تولید قاب برای گوشی‌های شاخص و پرفروش بازار، برای دیگر مدل‌ها نیز به‌صورت شخصی و سفارشی قاب تهیه کرد و به‌آسانی از طریق سایت‌های اینترنتی و بستری آماده نظیر اینستاگرام آن‌ها را به فروش رساند.

13 درآمد پورسانتی

اگر در برقراری ارتباط با افراد مختلف تبحر دارید و شخص ریسک‌پذیری هستید، درآمد پورسانتی می‌تواند ازجمله ایده‌های خلاقانه پول‌ساز برای شما باشد. بسیاری از کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها، خصوصاً در ابتدای راه خود علاقه‌مند به همکاری به‌صورت پاره‌وقت و پرداخت فقط به‌صورت پورسانتی هستند. برای تقویت مهارت‌های چانه‌زنی، فروش و بازاریابی دوره‌های آنلاین و ترفندهای بسیاری وجود دارند که از طریق شرکت در آن‌ها می‌توانید درآمد جانبی خود را افزایش دهید. برای تقویت این مهارت‌ها و فراگیری مهارت‌های جدید و افزایش توان مذاکره، کتاب‌های بی‌شماری ترجمه، تألیف و منتشرشده‌اند. بازاریابی برای افرادی که از ارتباط داشتن با مردم لذت می‌برند و برونگرا هستند، شغلی لذت‌بخش و درآمدزا محسوب می‌شود.

14 کسب درآمد از طریق بازاریابی رابطه‌ای و بازاریابی محتوا

در این روش از کسب درآمد، وقتی کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایتتان با کلیک بر روی یک لینک (پیوند)، محصولی را از شرکت‌های طرف قراردادتان می‌خرند، آن شرکت‌ها به شما پول می‌دهند. اساساً، می‌توانید یک وب‌سایت سراسر تجاری درست کنید و همه‌ی لینک‌ها خرید را به آمازون یا سایر فروشگاه‌های آنلاین متصل کنید. هر بار که یک نفر از طریق وب‌سایت شما از این فروشگاه‌های آنلاین خرید کند، مبلغی به حسابتان واریز می‌شود.\

علاوه بر آن، اگر بتوانید وبلاگ یا انواع دیگری از سایت‌های رسانه‌ای تأسیس کنید و در آن، جمعیتی از دنبال کننده‌ها یا بازدیدکننده‌های ثابت و وفاداری تشکیل دهید که جهت دسترسی به مطالب و امکانات سایت به شما پول بدهند، می‌توانید راه بسیار خوبی برای درآمدزایی ایجاد کنید؛ هم‌اکنون، با کاهش درآمدهای حاصل از فعالیت‌های رابطه‌ای و تبلیغاتی، بسیاری از ناشران و مجلات آنلاین از این نوع درآمدزایی پیروی می‌کنند.می‌توانید دکمه‌ای تحت عنوان هدایا و کمک‌ها را نیز طراحی کنید – چنانچه در وب‌سایتتان اهداف غیرانتفاعی را نیز دنبال می‌کنید، انجام این کاربر ای‌تان ضروری است. سایت‌هایی نظیر ویکی‌پدیا از این راه برای ادامه‌ی کارشان، کسب درآمد می‌کنند.

15 ترجمه و دورکاری، فریلنس

ترجمه ازجمله کارهایی است که هرگز از سکه نمی‌افتد. اگر به زبانی غیر از زبان فارسی تسلط کافی برای ترجمه دارید، می‌توانید از طریق آن پول خوبی به دست آورید. زبان انگلیسی بااینکه تقریباً هرکسی دستی بر آتش آن دارد، اما همیشه بازار ترجمه داغی داشته و متقاضی برای ترجمه از این زبان وجود دارد. هر چه متون تخصصی‌تر باشد، میزان دریافتی شما بیشتر خواهد بود. اما اگر زبان‌های دیگری غیر از انگلیسی می‌دانید، ممکن است پیدا کردن متقاضی دشوارتر باشد، اما رقم توافق برای ترجمه نسبت به زبان انگلیسی بیشتر است. شما به‌آسانی می‌توانید از این مهارت خود به‌صورت پاره‌وقت درآمد مناسبی کسب کنید. پس اگر به زبانی خارجی مسلط هستید و به دنبال افزایش درآمد خود هستید، این راه خلاقانه پول‌ساز اینترنتی را فراموش نکنید.

دورکاری و فریلنس

سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با ثبت‌نام و ارسال رزومه‌تان در آن‌ها، به مشتریانی دست‌یابید که به کارتان احتیاج دارند. کارهای زیادی است که می‌توانید به‌صورت دورکاری و آزاد در خانه‌تان انجام دهید؛ از طراحی لوگو گفته تا نویسندگی و ترجمه و غیره.

ادمین شبکه‌های اجتماعی

16 ادمین شبکه‌های اجتماعی

شما هم همیشه از اینکه وقت زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید مورد شماتت قرارگرفته‌اید؟! خب با ایده‌های خلاقانه خود در این زمینه و با پول درآوردن از طریق آن سرزنش‌ها را به تمجید تبدیل کنید. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند که به دنبال ادمین شبکه‌های اجتماعی برای مدیریت کردن حضورشان در این فضا هستند. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و پینترست ازجمله سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستند که ما ساعت‌ها در روز خود را با آن‌ها سرگرم می‌کنیم. اما حضور پررنگ و با برنامه در این شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از کسب‌وکارها حیاتی است و ازاین‌رو به افرادی که مسلط بر این شبکه‌ها باشند نیاز دارند. اگر فکر می‌کنید تسلط کافی بر برخی از این شبکه‌ها ندارید و یا نیاز به ارتقای سطح اطلاعات خوددارید، با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت هزاران مقاله و ویدئو مقابل شما ردیف خواهد شد تا بامطالعه و دیدن آن‌ها به یک حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید.

17 کسب‌وکاری سیار درست کنید


اگر از خیابان سی تیر تهران عبور کرده باشید حتماً ون‌های فروش غذا را دیده‌اید. البته به‌جز این خیابان درجاهای دیگر هم می‌توان کافه‌ها و رستوران‌های سیار را به فور دید. خیلی از مردم کسب‌وکارهای سیار مثل این را برای شروع کار خود انتخاب می‌کنند. فقط کافی است یک ون بخرید و آن را به مغازه و محل کسب درآمدتان تبدیل کنید.

به‌عنوان نمونه می‌توانید یک ون بگیرید و پشت آن را به فروشگاه عطر و ادکلن تبدیل کنید. بعد به نقاط مختلف شهر بروید و محصولات خود را بفروشید. بزرگ‌ترین مزیت کسب‌وکارهای سیار این است که محدود به محل خاصی نیستید. مثلاً ممکن است مکان مغازه خیلی پرتردد نباشد و مشتری زیادی به مغازه نیاید یا اصطلاحاً آن محل پاخور خوبی نداشته باشد. در این صورت هیچ کاری نمی‌توانید بکنید اما کسب‌وکار سیار محدود به محل خاصی نیست. هر وقت که خواستید می‌توانید به یک محل جدید بروید و مشتریان تازه‌ای پیدا کنید.

18 مشاور سفر

اگر دوست دارید سفر کنید و مرتباً در جستجوی فروش بلیت هواپیما و وسایل نقلیه زمینی هستید، چرا برای خود جای مناسبی به‌عنوان آژانس مسافرتی خصوصی ایجاد نمی‌کنید؟ افراد زیادی می‌توانند با کمک شما ارزان‌ترین پروازها را تهیه کنند. یک گروه فیس بوک یا LinkedIn برای دعوت از افرادی که می‌خواهند در صدر آخرین معاملات قرار بگیرند، ایجاد کنید و درنهایت می‌توانید این ایده کسب‌وکار را به یک مشاوره تمام‌وقت تبدیل کنید که به مردم آموزش می‌دهد چگونه سفر رویایی خود را به واقعیت تبدیل کنند.

ایده‌های خلاقانه گاهی ساده‌تر و در دسترس‌تر ازآنچه فکر می‌کنیم هستند. مسافرت و گشت‌وگذار برای همه ما یک تفریح لذت‌بخش محسوب می‌شود. این تفریح عمومی می‌تواند منبع درآمد و ایده خلاقانه پول‌سازی باشد. اگر شما از آن دست افرادی هستید که زیاد به سفر می‌روید و تجربه‌های زیادی در این زمینه‌دارید و یا به خاطر علاقه خود به جهانگردی و جغرافیا مدام در حال پرسه‌خوانی در سایت‌های گردشگری درباره شهرها و اماکن مختلف هستید، هستند افراد زیادی که بابت یک مشاوره سفر مناسب به شما حق مشاوره بدهند. علاوه‌ بر آن، سایت‌ها و آژانس‌های زیادی هم وجود دارند که حاضر به همکاری با شخصی با چنین مهارت‌هایی به‌صورت دورکاری هستند. آن‌ها مشتری را به سمت شما روانه می‌کنند و تمام‌کاری که شما باید انجام دهید این است که با اطلاعات و تجربیات خود آن‌ها را راهنمایی کنید.

19 طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی از آن دست مشاغلی است که نیازمند تحصیلات دانشگاهی عالی نیست. آشنایی با رنگ و نور و هارمونی و برخورداری از کمی سلیقه و البته به‌روز بودن اطلاعات برای انجام این کار کافی است. مطمئن باشید همواره کسانی هستند که برای منزل و یا محل کار خود نیاز به مشاوره باکسی که در این حوزه تخصص داشته باشد دارند و حاضرند برای این کار پول پرداخت کنند. همانند بسیاری دیگر از ایده‌های خلاقانه‌ای که در این سرییادداشت‌ها به شما معرفی کرده‌ایم، برای مهارت در این حوزه هم دوره‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و کلاس‌های مجازی متعددی در سطح اینترنت وجود دارند که با شرکت در آن‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا بخشیده و یا بروز کنید.

20 سرایداری

ممکن است عنوان این کار در وهله اول برای ما آن‌چنان‌که باید گیرا و جذاب نباشد و پول آن‌چنانی هم به همراه نداشته باشد. حتی شاید به‌هیچ‌عنوان جزو ایده‌های خلاقانه دسته‌بندی نشود. اما برای کسانی که اهل سفر به نقاط مختلف کشور و حتی دنیا هستند می‌تواند کاری باشد که علاوه بر اینکه آن‌ها را از پرداخت اجاره خانه معاف می‌کند، مبلغ کمی نیز به‌عنوان درآمد در پی خواهد داشت. شاید برای ما کمی دور از ذهن باشد، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند کسانی، ازجمله جوانانی که با سرایداری خود را از شر پرداخت اجاره خانه راحت می‌کنند و علاوه بر کسب درآمدی هرچند کم، در ساعت‌های آزاد خود به کارهای فریلنس و دورکاری دیگر می‌پردازند و درآمد خوبی کسب می‌کنند.اگر از این زاویه به این موضوع نگاه کنیم، شاید حتی در کشور ما هم‌معنی سرایداری تغییر کند و با نگاه دیگری به این شغل فکر کنیم.

21 نگهداری از بچه‌ها و سالمندان

زندگی‌های شلوغ و پرسرعت امروزی و کار کردن‌های هم‌زمان زوج‌ها و چند نوبتی کار کردن باعث شده که نیاز به مراقبت خصوصی از سالمندان و بچه‌ها بیش‌ازپیش موردتقاضا باشد. اگر ازجمله افرادی هستید که از وقت گذراندن با بچه‌ها لذت می‌برید و یا کمک کردن به هم نوعان برای شما لذت‌بخش است، این کار می‌تواند درآمد جانبی خوبی نصیب شما کند. گذراندن دوره‌های ساده و کوتاه کمک‌های اولیه و گرفتن مدرکی دال بر تخصص شما در این حوزه می‌تواند کمک شایانی برای مشغول شدن در این عرصه باشد.

22 مدیریت املاک و مستغلات

تابه‌حال باکسی برخورد داشته‌اید که تعداد زیادی خانه و مغازه را اجاره داده باشد و همیشه از حسابرسی آن‌ها و جمع‌وجور کردن اجاره‌ها و رسیدگی به قراردادها شکایت کند؟ مدیریت این املاک و مستغلات می‌تواند یک ایده خلاقانه و کار پرمنفعت برای شما باشد. توجه داشته باشید که تقریباً تمام‌کارهای مرتبط با املاک و مستغلات پرسود هستند. اما اگر می‌خواهید در این عرصه نامی برای خود دست‌وپا کنید، باید دقیق، بی‌تعارف، منعطف و هوشمند باشید. اگر بتوانید با برخورداری از برگ خریدهایی که به آن‌ها اشاره شد و تلاش و کوشش خود به حسن شهرت درخوری در این حوزه برسید، به شما تبریک می‌گوییم، نان شما در روغن است!

23 ویراستاری

ویراستاری هم از آن دست مشاغلی است که از دیرباز همواره موردتقاضا بوده و تا زمانی که چیزی برای نوشتن وجود دارد موردتقاضا خواهد بود. پس همیشه در لیست ایده‌های خلاقانه پول‌ساز جای خواهد داشت. اگر به قواعد و دستور زبان فارسی (یا هر زبان دیگری) مسلط هستید، دایره لغات گسترده و چشمانی تیزبین برای اصلاح متون دارید، ویراستاری به‌عنوان کاری پاره‌وقت می‌تواند درآمد مناسبی برای شما به ارمغان آورد. سایت‌های خبری، نشریات و بسیاری دیگر از کسب‌وکارها وجود دارند که برای محتوای متنی خود نیاز به ویراستار دارند و اکثراً به دلیل صرفه‌جویی در برخی هزینه‌ها مثل دفتر کار و بیمه متمایل به همکاری به‌صورت غیرحضوری و پاره‌وقت هستند.

عکاسی

24 عکاسی

اگر یک دوربین عکاسی دارید، به‌احتمال‌زیاد دوره‌های عکاسی دیده‌اید و یا در این حوزه صاحب سبک و سلیقه هستید. عکاسی از آن دست‌کارهایی است که در حوزه‌های مختلف از صنعت و بازرگانی گرفته تا سینما و طبیعت برای آن کار فراهم است. علاقه و استعداد شما در هر زمینه‌ای که باشد، حتماً تقاضایی برای آن وجود دارد.

عکاسی پرتره و مراسم‌های مختلف ازجمله حوزه‌هایی هستند که با پرداختن به آن‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام می‌تواند پنجره‌ای برای شناخت شما و شکوفایی استعدادتان باشد. می‌توانید از دوستان و نزدیکان خود و مراسم‌های آن‌ها شروع کنید، عکاسی حرفه‌ای لذت‌بخش، پول‌ساز و البته گران‌قیمت است. ایده خلاقانه دیگری که با استفاده از دوربین خود می‌توانید از آن پول دربیاورید، فروش عکس‌ها در اینترنت است. از مناظر، مردم، حبابی غوطه‌ور در هوا و هر چیزی که مفهومی را منتقل کند عکس بگیرید. سایت‌هایی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عکس‌های خود را برای فروش قرار دهید.

25 مشاوره و مدیریت وردپرس

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از یک وب‌سایت در وردپرس پیش از نیاز به ارتقا دادن به وب‌سایت پیشرفته‌تر، حضور در وب را آغاز کردند. بسیاری از این افراد مبلغ زیادی برای یک نفر پرداخت خواهند کرد تا ایده کسب‌وکارشان را به‌صورت آنلاین راه‌اندازی کند. اگر صبر داشته باشید تا یاد بگیرید چطور این کار را انجام دهید، یک مهارت بسیار باارزش است و می‌تواند تبدیل به یک ایده درآمدزا بسیار سودمند شود.

در هر روز و هرسال تعداد بی‌شماری کسب‌وکار و استارتاپ فعالیت خود را با استفاده از یک وب‌سایت وردپرس آغاز می‌کنند تا به‌جایی برسند که بنا به دلایل مختلف از روش‌های دیگر استفاده کنند. مدیریت وردپرس از جمله ایده های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی است که رونق خوبی دارد. فراگیری مدیریت و کار با سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس، علاوه بر اینکه پیچیدگی زیادی ندارد و به‌راحتی می‌توان با استفاده از ویدئوهای آموزشی و شرکت در دوره‌های آنلاین آن‌ها فراگرفت، بسیار درآمدزاست. بسیاری از کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها نیازمند افرادی هستند که در خصوص سیستم مدیریت محتوای خود به آن‌ها مشاوره دهد و یا برای کار با نیروهای اکثراً دورکار تأمین محتوا، مدیریت وردپرس آن‌ها را به صورت دورکاری بر عهده گیرد. این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر زیر و بم کار با سیستم مدیریت محتوای وردپرس را فرا بگیرید (که کار چندان دشواری نیست)، اگر روزی ایده‌ای برای راه اندازی استارتاپی داشته باشید چندین قدم جلو هستید.

26 تاکسی های آنلاین

تاکسی های آنلاین تجارتی نوپا اما به‌شدت رو به گسترش هستند و تعداد آن‌ها در کشور ما هم بسیار رو به افزایش است. شاید چندان ایده خلاقانه ای به نظر نرسد، اما قطعاً پول‌ساز است! کسب و کارهایی نظیر اسنپ و تپسی امتحان خود را پس داده‌اند و در حال حاضر هم بسیاری از افراد چه به عنوان کار ثابت و چه به عنوان کار پاره وقت در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. اگر خودروی شخصی دارید و از رانندگی لذت می‌برید، کار به عنوان یک تاکسی آنلاین می‌تواند درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد.

27 فروش محصولات به صورت آنلاین


هرکسی می‌تواند به‌صورت آنلاین کالا بفروشد! البته این به شرطی است که محصولاتی برای فروش (یا خرید کم، سپس فروش مجدد)داشته باشید! شما می‌توانید با کارگاه‌های تولیدی در زمینه های مختلف برای فروش محصولاتشان مذاکره کنید.به‌طور مثال کارگاه های چرم که محصولات چرمی (غیر برند اما با کیفیت قابل قبول) را تولید می‌کنند، می‌توانند برای شما نقطه خوبی برای شروع باشند. انواع تولیدکننده‌های صنایع‌دستی نیز در این دسته جای می‌گیرند.

28 جمع آوری آثار هنری

قطعاً این کار، کاری نیست که یک شبه برای شما درآمد شگفت‌انگیزی به ارمغان آورد. بلکه کاری است که نیازمند چشمانی تیزبین، صبر و علاقه است. پس می‌توان آن‌ها در زمره ایده های خلاقانه پولساز دسته بندی کرد. اگر ذوق هنری دارید و هنر را می‌شناسید و به نقاشی و گالری‌ها علاقه دارید، این کار ممکن است در بلندمدت درآمد شایانی نصیب شما کند. گالری‌های تازه کار و محلی و دانشجویان هنر خوشحال می‌شوند که آثار خود را با قیمتی مناسب به فروش برسانند و اگر شما هنر شناس باشید و پتانسیل ارزشمندی در یکی از این آثار ببینید، ممکن است با گذشت مدت زمانی چندین برابر سرمایه اولیه به شما سود برساند.

29 رستوران گردی

آیا عنوان شغلی از این جذاب‌تر سراغ دارید؟! حتما شما هم با چهره‌های اینستاگرامی که به رستوران‌های مختلف می‌روند و دنبال کنندگان فراوانی دارند آشنا هستید. رستوران گردی یکی از ایده های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی است. اگر خوش خوراک هستید و می‌توانید به نقد غذاها و مواد خوراکی بپردازید، راه اندازی یک پیج اینستاگرامی و نوشتن نقد درباره رستوران‌های مختلف و غذاهای آنها راهی خوشمزه برای درآمدزایی محسوب می‌شود.

البته این کار در ابتدا نیازمند به دست آوردن دنبال کنندگان زیاد است که برای دستیابی به آن شما باید از سبکی متفاوت برخوردار باشید و عنصر خلاقانه متفاوتی نسبت به کسانی که همین حالا از این طریق درآمد دارند ارائه کنید. وقتی به مرحله‌ای برسید که دنبال کنندگان زیادی داشته باشید و پست‌های شما مخاطب داشته باشد، رستوران‌ها برای تبلیغ خود به سراغ شما خواهند آمد. البته فراموش نکنید که این کار ریسک‌ها و خطرات مخصوص خود را دارد و نیازمند این است که بیش از پیش به سلامتی خود اهمیت دهید.

30 پخت غذای خانگی

مشاغل مربوط به تغذیه و صنایع وابسته به آن از جمله کسب و کار خانگی هستند که در بدترین شرایط اقتصادی هم از رونق نسبی برخوردارند. رستوران‌ها و کترینگ‌ها معمولا تحت هر شرایطی مشتری خود را دارند. با توسعه تکنولوژی و به بازار آمدن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌هایی در حوزه پخت و پز و دلیوری غذا، علاوه بر رونق بیش از پیش فست فودها و رستوران‌ها، غذاهای خانگی دوباره تبدیل به یکی از غذاهای پرطرفدار شده‌اند و یکی از ایده های خلاقانه کسب و کار محسوب می‌شوند. اگر به آشپزی علاقه دارید و فکر می‌کنید دستپخت‌تان خوب است، دست به کار شوید. طبخ غذاهای خانگی علاوه بر اینکه برای شما سودآور است، معمولاً برای مشتری شما به صرفه‌تر از سفارش از رستوران‌ها و فست فودها تمام می‌شود.

اگر بتوانید با استفاده از مواد با کیفیت و خوش طعم اسم و رسمی برای خود در این بازار پیدا کنید، چه بسا به زودی بتوانید کسب و کار خود را گسترش داده و آنرا تبدیل به شغل اصلی خود کنید.در حال حاضر سایت‌هایی وجود دارند که صرفاً خدمات غذای خانگی با ساز و کارهای جالب ارائه می‌کنند.

 یک اپلیکیشن درست کنید

31 یک اپلیکیشن درست کنید

وقتی به بازار اپلیکیشن‌های تلفن همراه نگاه می‌کنیم این‌طور به نظر می‌رسد که برای هر چیزی که فکرش را بکنیم یک اپلیکیشن وجود دارد و زمینه‌ای برای ساخت اپلیکیشن جدید وجود ندارد. این‌طور نیست، در واقع برای هر چیزی چندین اپلیکیشن وجود دارد! یعنی همواره برای انجام یک کار راه‌های متنوع و زیادی وجود دارد. تنها و تنها نیازمند خلاقیت و نگاهی جدید است. توجه داشته باشید که اپلکیشن‌ها در زمره ایده های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی قرار دارند، در واقع از پول‌سازترین آن‌ها! روزانه چندین هزار اپلیکیشن جدید در دنیا تولید می‌شوند که الزاماً همه آنها چیز جدیدی ارائه نمی‌دهند، اما با این حال مشتری و مخاطب خود را از میان میلیاردها نفر می‌یابند. اگر ایده‌ای برای انجام کاری با شیوه‌ای جدید یا متفاوت دارید و یا تجارتی سراغ دارید که هنوز پتانسیل زیادی برای کار دارد و بخشی از آن دست نخورده است، همین حالا دست به کار شوید!

علاوه بر اینکه اگر خود شما کدزنی برای راه اندازی یک اپلیکیشن را بلد باشید خیلی سریع می‌توانید آن را راه اندازی کنید، اگر دانش کدزنی و برنامه نویسی هم نداشته باشید می‌توانید با شخصی که این دانش را دارد به صورت شریکی و یا با پرداخت مبلغی آن را انجام دهید. ضمن اینکه در حال حاضر سایت‌هایی وجود دارند که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می‌توانید اپلیکیشن خود را تولید کنید. پس وقت را از دست ندهید!

32 ثبت اختراع

این کار مشخصاً برای همه نیست، اما می‌تواند درآمد هنگفتی داشته باشد. بسیاری از ما گاهی ایده‌های خلاقانه‌ای به ذهنمان می‌رسد که در اکثر مواقع به دلایل مختلف پیگیر آن‌ها نیستیم. اما اگر کمی مشورت کنید و به ایده خود پر و بال دهید، با ثبت این ایده و سپس فروش آن به کسی که می‌تواند آن‌ها تولید و یا از آن بهره‌برداری کند بسیار پرمنفعت خواهد بود. ثبت ایده و برخورداری از مالکیت معنوی آن بسیار مهم و حیاتی است، زیرا زمانی که ببینید کسی آن ایده را از شما گرفته و بدون پرداختن حق مالکیت شما آن‌ها تولید کرده است، به‌سادگی می‌توانید شکایت کنید و حق خود را بگیرید. در غیر این صورت بدون اینکه کاری از دست شما برآید، باید بنشینید و با نگاهی حسرت بار بهره برداری دیگران از ایده و طرح خود را نظاره کنید.

33 خرید و فروش دامنه

می‌توان ادعا کرد که این تجارت از همان اولین روزهای جان گرفتن اینترنت در دنیا وجود داشته است. امروزه تقریبا هیچ نام مشخص و بکری که ثبت نشده باشد وجود ندارد! اما این کار همچنان از ایده های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی محسوب می‌شود. نام‌های ترکیبی تمامی ندارند و با خرید دامنه‌هایی با استفاده از خلاقیت و ترکیب نام‌ها می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

توجه داشته باشید که برخی کارشناسان معتقدند که به‌زودی ممانعت‌های قانونی برای انجام این کار به وجود خواهد آمد، تئوری که مدت‌هاست در مورد آن گمانه‌زنی می‌شود، ولی تا امروز عملی در راستای آن انجام نشده است. اما جانب احتیاط را رعایت کردن و سرمایه گذاری مالی و زمانی سنگین روی این کار نکردن ضرر ندارد و به صورت همان کار پاره وقت باقی بماند بهتر است.

34 کافه سیار

راه اندازی یک کافه، رستوران و فروشگاه دردسرها و هزینه‌های زیادی دارد، در حالی که راه اندازی یک کافه سیار در یک خودروی استیشن علاوه بر اینکه هزینه‌های به مراتب کمتری دارد، نیاز نیست به خاطر آن از کار روزمره خود خارج شوید. ایده های خلاقانه کسب و کار نظیر کافه سیار نیازمند عشق و علاقه هستند.

یک وانت یا یک استیشن می‌تواند برای این کار مناسب باشد و با اندکی هزینه می‌توانید آن‌ها به یک مطبخ، کافه یا فروشگاه نقلی تبدیل کنید و آخر هفته‌ها با حضور در نزدیکی مراکز تفریحی، پارک‌ها و سینماها و با فروش بستنی، سیگار، قهوه، ساندویچ، اسنک، غذاهای خانگی و یا فروشگاه کوچکی برای اجناس مورد نیاز مردم درآمد خوبی بدست آورید. این کار ممکن است نیاز به تخصص چندانی نداشته باشد، اما تأکید می‌کنیم که قطعاً نیازمند و عشق و سلیقه بسیار است.

35 بازسازی و فروش لوازم الکترونیک

بسیاری از مردم خیلی زود از لپ تاپ، دوربین و یا تلفن همراه معیوب خود ناامید می‌شوند و در پی تعویض آن برمی‌آیند. می‌بینید؟! ایده های خلاقانه گاهی نیاز به کمی دقت و توجه به مسائلی که به آنها توجه نمی‌کنیم دارند. اگر در تعمیر وسایل الکترونیکی مهارت دارید، خرید این لوازم، تعمیر و نوسازی و فروش آنها یک کار پرسود و منفعت است. با توجه به وضعیت کنونی بازار و قیمت‌های سرسام آور لوازم دیجیتال، تقاضا برای جنس دست دوم تمیز و با کیفیت بالاست.

36 پشتیبانی فناوری اطلاعات (IT)

همان‌طور که دنیا روز به روز تمرکزش را بر روی فناوری افزایش می‌دهد، برخی آدم‌ها برای عقب نماندن از این دنیا به شدت تلاش می‌کنند، و ناگزیر به تغییر هستند. در صورت کسب مهارت‌های لازم، می‌توانید خدمات آموزش و پشتیبانی فناوری اطلاعات ارائه دهید، و اگر خدماتتان برای مشتریان‌ به اندازه‌ی کافی جذاب باشد، مشتریانی خواهید داشت که تا آخر عمر همراه‌تان می‌مانند.

37 کپی رایتینگ و نویسندگی

می‌توان ادعا کرد که هر وب‌سایتی که در دنیا وجود دارد افرادی را استخدام می‌کند که برای آنها بنویسد و محتوا تولید کند. تولید محتوای سایت، نوشتن قسمت‌های درباره ما و سوال و جواب‌های متداول، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و از این قبیل محتوا. ایده های خلاقانه پول‌ساز اینترنتی صرفاً مربوط به برنامه نویسی و طراحی سایت نمی‌شوند.

اگر دستی بر آتش نویسندگی، دایره لغات گسترده، ذوق داستان نویسی و علاقه به نویسندگی و تبلیغات دارید، کپی رایتینگ برای شما بسیار جذاب، سرگرم کننده و پول‌ساز خواهد بود. اگر با شرکت در چند دوره نویسندگی خلاق و کپی رایتینگ بتوانید مهارت‌های نویسندگی خود را ارتقا دهید و علایق و سبک خود را هم بیابید، حتی می‌توان بزرگ‌تر و گسترده‌تر از کپی رایتینگ و نویسندگی در سایت‌ها به این موضوع نگاه کرد. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ یا سایت خودتان بنویسید و یا حتی به نوشتن یک کتاب فکر کنید. کتابی درباره تجربیات منحصربفرد خود یا مهارتی خاص.

38 تور لیدر

اگر در جایی زندگی می‌کنید که یک مقصد گردشگری محسوب می‌شود یا به بناهای تاریخی یا دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک هستید و یا صرفاً به موضوع گردشگری علاقمند هستید و اطلاعات زیادی دارید، معلومات و مهارت فن بیان خود را ارتقا دهید وبه راحتی در روزهای شلوغ سال و آخر هفته‌ها به عنوان یک تور لیدر برای خود درآمدزایی کنید. تور لیدری یکی از ایده های خلاقانه کسب و کار محسوب می‌شود که روز به روز در حال گسترش و به روز شدن است.

لیدر تور بودن علاوه بر اینکه هم فال است و هم تماشا، برای شما فرصت آشنایی با مردمانی از شهرها و کشورهای دیگر را فراهم می‌کند که ممکن است در دل این آشنایی‌ها فرصت‌های بیشماری نهفته باشد. مطمئن باشید دیدن یک شهر یا جاذبه توریستی به همراه یک فرد محلی برای گردشگران به مراتب جذاب‌تر است تا گوش دادن به صحبت‌هایی فردی که صرفا چند صفحه ویکیپدیا مطالعه کرده است. افراد محلی با گویش و اصطلاحات محلی آشنا هستند و درباره دیار خود چیزهایی می‌دانند که در هیچ کتابی نوشته نشده است و گردشگران عاشق این قبیل اطلاعات بکر هستند.

39 مشاور املاک

املاک و مستغلات هم از آن دست ایده های خلاقانه کسب و کار است که هرگز از رونق نمی‌افتند. تا زمانی که ملکی برای خرید و فروش و موجر و مستاجری برای اجاره خانه یا مغازه یا هر چیز دیگر وجود دارند، بازار حوزه مسکن داغ خواهد بود و همیشه بناگاه‌های معاملات مسکنی هستند که شخصی که روابط عمومی خوبی دارد و می‌تواند معامله‌ای را جوش دهد، به صورت پاره وقت با آن فرد همکاری کند. اگر صداقت را چاشنی کار خود کنید و بتوانید برای خود حسن شهرتی رقم بزنید، دیر یا زود در این حرفه شناخته خواهید شد و مشتریان ثابت خود را پیدا خواهید کرد. اعتماد کلید این حرفه است. در این حوزه وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که علاوه بر اینکه می‌توانید با خلاقیت خود از آنها بهره ببرید، کار شما را نیز آسان‌تر می‌کنند.

مشاور املاک

40 کارگزار بیمه

اگر فرد برونگرایی هستید که از معاشرت با مردم و آشنا شدن با افراد جدید لذت می‌برید، فروش محصولات بیمه می‌تواند شغل جانبی جذاب و ایده خلاقانه پولسازی باشد. شرکت‌های بیمه معمولا همیشه به دنبال جذب بازاریاب‌های تلفنی و یا حضوری برای فروش انواع بیمه نامه و بخصوص بیمه عمر هستند. نکته قابل توجه اینجاست که اگر کمی دانش و مهارت بازاریابی داشته باشید و به اصول و فنون مذاکره واقف باشید و معلومات خود را در زمینه بیمه عمر افزایش دهید، این کار از آن چیزی که فکر می‌کنید آسان‌تر و البته درآمدزاتر است.

41 خرید و فروش خودرو

همچون بازار مسکن، بازار خودرو هم معمولاً پر رونق است از ایده های خلاقانه کسب و کار محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه در این بازار می‌توانید مثل بازار مسکن از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی که وجود دارند کمک بگیرید، می‌توانید به مشتریان کمک کنید تا خودروی مورد نظر خود را پیدا کنند. از آنجایی که به نسبت مسکن نیاز به سرمایه کمتری دارد، می‌توانید با خرید خودرو و رسیدگی به وضعیت ظاهری و فنی آن سود خوبی در این بین به جیب بزنید.

42 کانال یوتیوب راه اندازی کنید

بله، اگر شما این ایده درآمدزا را جدی بگیرید، صرف زمان در یوتیوب می‌تواند یک ایده درآمدزا قانونی باشد. اگر شما می‌توانید محتوای ویدیویی خلق کنید، محتوای ویدئو سرگرم‌کننده داشته باشید و اعضای کانال خود را به چند هزار مشترک افزایش دهید، ویدیوهای شما می‌توانند درآمد قابل‌توجهی را از همه تبلیغاتی که در ویدئوتان نمایش داده می‌شوند، ایجاد کنند. بسیاری از کاربران یوتیوب میلیون ها درآمد در سال دارند، بنابراین پتانسیل خوبی برای استفاده از این ایده درآمدزا برای کسب درآمد میلیونی با ترکیب صحیحی از محتوا، مخاطب، مهارت، روابط و زمانبندی وجود دارد. به علاوه، در مورد سرمایه‌گذاری برای دوربین باکیفیت و میکروفن فکر کنید چون کیفیت تولید ویدئو اغلب بر بینندگان شما تأثیر می‌گذارد.

43 دلیوری و پیک

موتورسیکلت وسیله‌ای کاربردی برای فرار از ترافیک روزانه و رسیدن به مقصد محسوب میشود. اما می‌توان از این وسیله نقلیه درآمدهای جانبی نیز داشت. شاید در وهله اول مانند خیلی از ایده های خلاقانه کسب و کار به نظر نرسد، اما تجربه ثابت کرده که اینطور نیست.

هم اکنون اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های زیادی در حوزه پیک و دلیوری به وسیله موتورسیکلت فعالیت می‌کنند که می‌توان با بهره گیری از آن‌ها به جابجایی مسافر و یا رساندن بسته‌ها و پاکت‌ها پرداخت. همچنین تقریباً تمام رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند افرادی قابل اعتماد هستند که بتوانند محصولات آنها را به دست مشتری برسانند. ممکن است از نام این کار خوشتان نیاید، اما باور کنید یا نه، این حرفه درآمد قابل توجهی دارد.

44 اجاره بدنه ماشین

عنوان تعجب برانگیزی دیگر در لیست ایده های خلاقانه. این کار شاید در کشور ما چندان جا افتاده و رایج نباشد. اما هستند کسب و کارها و صنایعی که از بدنه ماشین‌ها برای تبلیغ استفاده می‌کنند و بنا بر مدل و اندازه خودرو پول نسبتاً خوبی به صاحب آن پرداخت می‌کنند. به قول دوستی، ما که در نهایت بدنه خودروی خود را نمی‌بینیم و متعلق به دیگران است، حداقل به شیوه دیگری از آن بهره ببریم. البته باید توجه داشت که پیش از انجام این کار باید تحقیق کرد که با محدودیت‌های قانونی مواجه نشوید.

45 چاپ تی شرت

این ایده خلاقانه هم نظیر بسیاری دیگر از ایده های خلاقانه کسب و کار که در این سلسله یادداشت‌ها به شما معرفی کردیم نیازمند کمی ذوق و سلیقه و دید هنری است. همانطور که در مورد برخی دیگر از حرفه‌هایی که در موردشان صحبت کردیم، چاپ تی شرت هم نوعی شخصی سازی و سفارشی سازی است، با این تفاوت که به نسب بسیاری دیگر از موارد ارزان‌تر، سریع‌تر و بیشتر در دسترس عموم است. هم اکنون هم افراد و سایت‌های بسیاری در این حوزه مشغول به فعالیت هستند اما این زمینه کاری همیشه برای ایده های خلاقانه پولساز ظرفیت داشته اگر ایده‌ای نو دارید، هرگز برای شروع فعالیت در این عرصه دیر نیست. مثلاً می‌توان با طرح‌ها، اسطوره‌ها و شخصیت‌های بومی و ملی شروع کرد. کشور ما از نظر فرهنگی بسیار غنی است و پرداختن به اسطوره‌ها و استفاده از آنها در طراحی تی شرت می‌تواند ایده جذابی برای خریداران باشد.

46 شست و شوی پنجره

شاید از دیدن این عنوان در لیست ایده های خلاقانه پولساز کمی تعجب کرده باشید. اما حرفه شست و شوی پنجره ساختمان‌های بلند شغلی حرفه‌ای، سخت و البته به شدت درآمدزاست. اگر ترس از ارتفاع ندارید با گذراندن دوره‌هایی نه چندان پرهزینه می‌توانید وارد این حرفه شوید. این کار اصول و قواعد و استانداردهایی برای خود دارد که شرکت‌های پیمانکار ملزم به رعایت آنها هستند. شهرهای بزرگ مملو از منازل و ساختمان‌های سر به فلک کشیده‌ای است که به مدیران آنها به نظافت پنجره‌های شیشه‌ای و بزرگ آنها اهمیت می‌دهند و آماده عقد قرارداد برای انجام نظافت روتین آنها هستند.

47 آب حوض بکشید!

نه به معنای واقعی کلمه آب حوض کشیدن، اما تمیز کردن استخر کاری است که به صورت پاره وقت می‌تواند درآمد خوبی به همراه داشته باشد. اگر آنرا از ایده های خلاقانه کسب و کار نمی‌دانید مشکلی نیست، ولی اینکار پولساز است. خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌های مدرن و خانه‌های ییلاقی اطراف شهرهای بزرگ معمولا نیازمند چنین خدماتی هستند. تمیز کردن استخر شاید از معدود کارهای لیست ما باشد که نیازمند تخصص خاصی نیست و تنها به دقت عمل و قوای جسمانی نیازمند است.

48 ساخت جواهرات دست ساز

برخلاف آب حوض کشیدن، شاید نام این حرفه بسیار مشکل به نظر برسد. اما این ایده خلاقانه پول‌ساز نه تنها چندان دشوار نیست، بلکه بسیار رو به رشد و پولساز است. دوره‌های کوتاه بسیاری برای آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهرات دست ساز وجود دارند و اگر به انجام دادن کارهای ظریف و دقیق علاقمند هستید و از ذوق و سلیقه هنری بهره‌مند، زمان را از دست ندهید. سه نفر از شاخص‌ترین افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند و در این صنعت نامی برای خود دست و پا کرده‌اند، جوانانی کم سن و سال هستند که درآمد هنگفتی از این طریق به دست می‌آورند.

49 مبلمان دست ساز

این حرفه به نسبت سایر حرفه‌ها و ایده های خلاقانه دیگری که در این سری یادداشت‌ها به شما معرفی کردیم نیازمند مهارت، فضا و زحمت بیشتری است. اما هم اکنون بسیاری از کسانی که از کار با چوب لذت می‌برند و ایده های خلاقانه ای برای ساخت مبلمان و لوازم چوبی به صورت دست ساز و سفارشی دارند، از این طریق درآمد شایانی کسب می‌کنند. همانند بسیاری دیگر از حرفه‌هایی که به معرفی آنها پرداختیم، کسب مهارت در این عرصه نیازمند طی دوره‌های حرفه‌ای است، اما بیش از آن و برای شناخته شدن در این حرفه، به سلیقه و تک بودن ایده‌های کاری نیازمند هستید.

کارواش سیار

50 کارواش سیار

شاید باورش سخت باشد، اما این کار از معدود ایده های خلاقانه و پول‌ساز در این لیست است که نیازمند مهارت و تخصص خاصی نیست. شما می‌توانید با سرمایه اولیه کوچک و تهیه یک دستگاه کارواش خانگی، در حومه محل زندگی خود به تبلیغ پرداخته و از طریق شست‌وشوی سریع ماشین درآمد جانبی مناسبی کسب کنید. دستگاه‌های کارواش خانگی در انواع مختلف در بازار موجود هستند و حتی اگر علاقه به انجام این کار به صورت سیار ندارید، اگر خانه شما حیاط داشته باشد، می‌توانید این کار را در حیاط خانه خود انجام دهید.

سخن پایانی

در این سری یادداشت‌ها به معرفی “۵۰ ایده خلاقانه کسب و کار” پرداختیم، احتمالاً برخی از آن‌ها برای شما آشنا هستند، برخی جدید، با برخی از آن‌ها مخالف هستید و شاید مشغول به برخی از آن‌ها باشید و شغل اصلی شما باشند. اما فارغ از همه این گمانه‌زنی‌ها، نکته اصلی اینجاست که تقریباً از هر چیزی که اطراف ماست می‌توان ایده‌ای برای کسب و کار گرفت. از مسائل و چیزهای پیش پا افتاده تا پیچیده‌ترین آن‌ها.

انصراف از نظر
نظرات
10/08/1400 05:28 ب.ظ
سلام خدا قوت، مطلب خیلی خوبی بود، من شش ساله که تو زمینه کاشت ناخت و کاشت مژه فعالیت دارم، و خیلی از درآمدم راضی هستم، به خانومایی که به دنبال شغل میگردن ، پیشنهاد میکنم که حتما یکی از شاخه های خدمات زیبایی رو یاد بگیرند
مدتیه  شغلم رو توی " سامانه ثبت مشاغل " معرفی کردم، به دوستانی که میخوان شغل شون دیده بشه پیشنهاد میکنم شغل شون رو تو" سامانه ثبت مشاغل " درج کنند.
24/10/1401 09:05 ب.ظ
سلام
خیلی ممنون از نظرتون