شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

هوش کسب و کار (BI) چیست؟

هوش کسب و کار (BI) چیست؟

هوش کسب و کار به فرآیند تبدیل داده های خام به اطلاعات کسب و کار مدیریتی گفته می شود که به مدیران سازمان ها در تصمیم گیری های بهتر و سریع تر کمک می کند تا بتوانند بر اساس اطلاعات درست ، عملکردی درست و حساب شده ای داشته باشند.برای بهره وری بهتر از نرم افزار کاربران می توانند پرس و جوهای مورد نظر را انجام دهند و گزارش ویژه ای را درخواست نمایند. نتایج جست و جوها می تواند به شکل گزارش ، پیش بینی ، هشدار و یا نمودارها ارائه گردد.

هوش تجاری از فناوری ، نرم افزار و الگوهای بسیار پیشرفته ای استفاده می کند تا داده ها را تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت گزارش قابل فهمی را ارائه دهد. هوش تجاری چند مرحله را شامل می شود که در این مراحل اطلاعات اولیه شرکت دسته بندی و جمع آوری می گردد.

تاریخچه هوش کسب و کار :

استفاده از هوش تجاری یا کسب و کار علمی جدید نیست و نمونه های اول آن به زمان اختراع رایانه برمی گردد. با اینکه پیشرفت الان در رایانه ها نبود اما باز هم کمک بزرگی به تجزیه و تحیل داده ها کرده است. هوش کسب و کار برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط هوارد درسنر از گروه گارتنر معرفی گردید. در آن زمان تعریف اینگونه بود : هوش تجاری یک فلسفه مدیریتی و ابزاری برای کمک به سازمان ها می باشد که به کمک آن اطلاعات پالایش می شود و برای گرفتن تصمیمات مهم و کاربردی استفاده می شود.

هوش کسب و کار

چرا باید از هوش کسب و کار در تجارت خود استفاده کنیم ؟

هوش کسب و کار به بسیاری از شرکت ها کمک کرده است تا نرخ بازگشت سرمایه را به درستی انتخاب کنند. از این هوش در حال حاضر برای کاهش هزینه ها ، آشکارسازی فرصت های شغلی جدید، تبدیل اطلاعات فروش به گزارش های در دسترس پاسخ سریع به تقاضاهای خرید جزئی و بهینه سازی قیمت ها استفاده می شود.

این نرم افزار به تامین کنندگان و مشتریان این کمک را می کند تا مذاکرات موفق تری را پشت سر بگذرانند. در اصل می توان گفت BI با آشکارسازی اشتباهات کوچک که به طور معمول نادیده گرفته می شود بر افزایش نرخ بازگشت سرمایه تاثیر زیادی می گذارد.

اهداف هوش کسب وکار چیست؟

1.تصمیم گیری های بزرگ براساس تجربیات گذشته یک سازمان

2.تشخیص ، پیش بینی و مقایسه روندها

3.تسریع و بهبود فرآیند تصمیم گیری

4.کاوش آسان و دسترسی سریع به اطلاعات در حداقل زمان ممکن

5.یکپارچگی اطلاعات کل سازمان در یک سیستم

6.تسریع در بازگشت سرمایه سازمان

7.توانایی مشاهده اطلاعات بر محور زمان مانند اطلاعات دو روز پیش با پنج سال گذشته

چه کسب و کارهایی باید از هوش تجاری استفاده کنند ؟

هر کسب و کاری که اطلاعات و داده های قابل پالایش و اندازه گیری داشته باشد می تواند از این سیستم استفاده کند. انواع فست فودها ، شرکت های خدماتی ، شرکت های آی تی و ... . هیچ محدودیتی برای استفاده از هوش کسب وکار وجود ندارد و هر کسب و کاری که نیاز داشته باشد اطلاعات دقیقی از سود و سرمایه اش می تواند از آن استفاده کند.



مقاله پیشنهادی : کسب و کار چیست؟



مزایای هوش کسب و کار چیست ؟

1.گزارش دهی منظم : مدیران شرکت ها برای مدیریت یکپارچه نیاز به گزارش دهی منظم در همه بخش ها را دارند. هوش تجاری این امکان را فراهم می سازد.

2.تسهیل در تصمیم گیری : با داشتن داده های آماری می توانید در هر شرایطی می توانید بهترین تصمیم گیری ها را انجام دهید. با این روش حتی می توان کارهایی که باعث زیان می شوند را نیز تشخیص دهید.

3. افزایش بهره وری : همانطور که گفته شد شما می توانید با این داده ها میزان سود و زیان را مشخص کنید .

4.کاهش هزینه ها : نیروی انسانی ناکارآمد و اضافی هزینه های مالی زیادی را به بار می آورد که با پیاده سازی سیستم کسب و کار می توان تا حدودی این هزینه ها را کاهش داد.

5.افزایش کیفیت رقابت : اگر شما یک آمار دقیق از درآمد و سود و زیانتان داشته باشید و بدانید که چه کاری انجام می دهید قطعا رقابت سالم مانند یک بازی هیجان انگیز خواهد بود.

معایب هوش تجاری چیست؟

این سیستم به تنهایی عیبی ندارد اما عواملی وجود دارند که باعث شکست برخی پروژه ها می شود .

1.اطلاعات غیر شفاف

2.عدم همکاری با هوش تجاری

3.دنبال نکردن اهداف

4.اشتباهات در پیاده سازی

5. نداشتن برنامه ریزی

6.کم دانش بودن کارمندان

7.عملکرد اشتباه بخش اجرایی

هوش تجاری

چگونه می توان BI را بهینه سازی کرد ؟

1.چگونگی تصمیم گیری مدیران اجرایی را تجزیه و تحلیل کنید.

2.بررسی کنید که مدیران اجرایی برای تصمیم گیری به چه اطلاعاتی نیاز دارند.

3.به کیفیت داده ها توجه کنید.

4.معیارهای اجرایی ای تعیین کنید که بیشتر به کسب و کار مرتبط باشند.

5.زمینه ای برای تاثیر این معیارهای اجرایی فراهم کنید.

چگونگی راه اندازی سیستم BI  :

در ابتدا معنای نرخ بازگشت سرمایه را مشخص کنید تا در هر فصل یا هر شش ماه یکبار آن را بررسی کنید. شرکت هایی که برای BI برنامه ریزی می کنند باید اول روش های تصمیم گیری را تجزیه و تحلیل کنند و به این نکته توجه کنند که از چه روشی تمایل به دریافت اطلاعات هستند. یک سیستم خوب باید علاوه بر همه ی موارد به ما بگوید که چه عواملی بر کسب و کار تاثیر گذاشته است که باعث تغییر در میزان فروش شده است.

کلام آخر :

بدون وجود افرادی که بتوانند داده ها را تجزیه و تحلیل کنند هوشمندی کسب و کار مفید نمی باشد. به همین علت هوشمندی کسب و کار وابسته به فناوری و بیشتر تحت تاثیر ابداع و فرهنگ ها می باشد.البته این نکته نیز جالب است که در گذشته تنها متخصصان حرفه ای معماری می توانند با بررسی داده ها به چشم اندازی از وضعیت آینده دست پیدا کنند اما امروزه ابزارهای هوش تجاری به قدری ساده شده اند که می توانند برای بسیاری از سازمان ها مفید باشند. شما حتی امروزه می توانید به راحتی از موبایل کسب درآمد کنید و به تمامی گزارشات را تهیه و تجزیه و تحلیل نمایید.

انصراف از نظر