شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به فعالیت هایی گفته می شود برای برای تبلیغات محصول و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتال صورت می گیرد. البته دیجیتال مارکتینگ گستردگی های خود را نیز دارد.

دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی تفاوت هایی دارد و بر خلاف بازاریابی سنتی ، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارند. به همین خاطر شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند ایمیل ، شبکه های اجتماعی ، اس ام اس و ... سعی می کنند رفتار مشتری را تحلیل کنند تا بتوانند بهترین بازخورد را بگیرند.

در این مقاله قصد داریم شما را با دیجیتال مارکتینگ و تمامی مزایا و معایب آن آشنا کنیم .

تفاوت بازاریابی سنتی ( آفلاین ) با بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی سنتی هنوز هم برای برخی از کسب و کارها جواب می دهد اما با این حال بازاریابی دیجیتال خیلی سریع جایگزین این بازاریابی شده است. در اینجا چند تفاوت این دو بازاریابی را بیان می کنیم.

1.بازاریابی دیجیتال هر نوع فعالیت تبلیغاتی بر بستر دستگاه های هوشمند و اینترنت می باشد در صورتی که در بازاریابی آفلاین از رسانه های سنتی و جمعی استفاده می گردد.

2.در بازاریابی دیجیتالی امکان تعامل دو سویه وجود دارد و تبلیغ دهنده و مخاطب می تواند از هر دو سمت تعامل داشته باشند.

3.تمامی فعالیت های بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری است و می توان آنها را با آمار و ارقام تحلیل کرد در حالی که در بازاریابی سنتی این امکان وجود ندارد.

4.تنوع و تفاوت در کانال های توزیع محتوای آنلاین و آفلاین وجود دارد متفاوت می باشد.

5.هزینه های بازاریابی دیجیتال از آفلاین کمتر می باشد و اثر بخشی آن نیز به مراتب بیشتر است.

6. در بازاریابی دیجیتال امکان وایرال شدن و به اشتراک گذاشته شدن وجود دارد که این امکان در بازاریابی سنتی نیست.



اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟



معایب ابزارهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم از این ابزارها استفاده کنیم هزینه بسیار بالایی دارد و برای ما هدفمند نیستند . زیرا این تبلیغات معمولا تبلیغات محیطی ، تلویزیون ، رادیویی ، تلفنی و ... می باشند که احتمال اینکه ما بازدهی خوبی نداشته باشیم زیاد است زیرا مخاطب هدف ما مشخص نیست زیرا هر کسی ممکن است آن لحظه پای تلویزیون نشسته باشد به همین دلیل اصلا هدفمند نیست.

همچنین در این روش سنجش بازدهی نیز برای شما بسیار سخت خواهد بود زیرا اگر شما بخواهید همزمان هم تبلیغات تلویزیون داشته باشید و هم بیلبورد میزان سنجش بازخورد را نمی توانید بسنجید. مثلا نمی توانید متوجه شوید چند درصد از طریق تلویزیون مشتری شده اند و چند نفر از طریق بیلبورد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این ابزار یک ابزار آنلاین برای جذب و بازاریابی مشتری است که  با استفاده از ابزارهای دیجیتال پروسه جذب ، فروش و وفاداری مشتری را برایمان آسان می کند. ما در این مرحله متوجه می شویم که دقیقا مشتریان ما به دنبال چه چیزی در بستر وب هستند و دقیقا بر روی همان کار می کنیم و به صورت هدفمند مشتریان خود را پیدا خواهیم کرد.

خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خدمات دیجیتال مارکتینگ در حالت کلی به دو صورت بستر وب و شبکه های اجتماعی تقسیم بندی می شود.

بستر وب :

  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو
  • طراحی وب سایت
  • تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
  • بازاریابی ویدیو یا ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات در گوگل یا گوگل اذر
  • صفحات فرود یا لندینگ پیج

بستر شبکه های اجتماعی :

  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی تولید محتوا
  • کمپین دیجیتال مانند تولید محتوا
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات در اینستاگرام

چالش های دیجیتال مارکتینگ کدام است ؟

در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش وجود دارد اول اینکه تنوع رسانه های آنلاین باعث می شود تا صاحبان برند برای برنامه ریزی در هر رسانه با مشکل مواجه شوند. به همین علت بسیاری از شرکت ها استراتژی دیجیتال خود را به همراه برنامه ریزی داحلی و مدیریت و تولید محتوای آن را برون سپاری می کنند.

دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه ها می باشد که باعث می شود بسیاری از برندها با رویکردهای حرفه ای و غیر حرفه ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند که این باعث تشدید رقابت می شود.

سوم اینکه حجم زیادی از تبلیغات در رسانه های آنلاین باعث می شود تا مخاطب با حجم زیادی از تبلیغات روبه رو شود که بسیاری از افراد با واقعیت آن کالا یا خدمات آشنایی ندارند و سبب کم شدن هزینه نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می شود.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر شما هم هنوز این سوال را دارید که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد به موارد زیر که ذکر می شوند دقت کنید تا شما هم قانع شوید .

1.نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال : بازاریابی دیجیتال به سرعت رو به رشد می باشد و فرصت های شغلی زیادی را ایجاد کرده است به طوری که بازاریابی دیجیتال بیشتر وضعیت معیشتی و فناوری را به خود اختصاص داده است.

2. فرصت های شغلی متنوع : در دیجیتال مارکتینگ فرصت های شغلی متنوعی موجود می باشد و حتی افراد می توانند با استفاده از توانایی ها و مهارت هایی که دارند به صورت دور کار در منزل کار کنند و به درآمد خوبی دست پیدا کنند.

3.راهی ساده برای شروع یک کسب و کار : شما با استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین مانند یوتیوب ، اینستاگرام ، تلگرام و ... می توانید به راحتی کسب و کار خود را راه اندازی کنید. سپس می توانید با تهیه یک استراتژی قوی بهترین کانال بازاریابی هدفمند را ایجاد کنید.

4.جذب آسان مخاطبان در بستر وب : وقتی که دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید باید تمام تلاشتان را بکنید تا از طریق آن کسب درآمد کنید و مشتریان بیشتری را به خود جذب نمایید. دیجیتال مارکتینگ در ایجاد ترافیک بالای سایت شما نقش مهمی دارد.

5. تحول در بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دیجیتال یکی از مواردی است که همیشه در آن نکات جدیدی را یاد میگیرید . این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامه های بازاریابی تان را می دهد.

6. پشت سر گذاشتن رقیبان : یکی از مهم ترین کارهایی که شما باید انجام دهید انطباق سازمان خود با دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال می باشد. حتی اگر محتوا و یک وب سایت عالی داشته باشید باز هم ممکن است به دلایل گوناگون نتیجه قابل قبولی نگیرید.



چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد



چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

دیجیتال مارکتینگ در برابر قیاس با بازاریابی سنتی مزایای فراوانی دارد که انکار پذیر نیست که همین باعث شده تا به یک امر ضروری تبدیل شود.

دسترسی سریع و راحت به مخاطب :

اینکه شما مخاطب را بشناسید و شناخت دقیقی از او داشته باشید اول کار بازاریابی است و پس از آن باید پیام هایی برای رفع نیازهای او تهیه کنید و اگر این کار را درست انجام دهید وارد سخت ترین مرحله می شوید. دیجیتال مارکتینگ این کار را برای شما آسان کرده است.

قیمت مناسب :

دیجیتال مارکتینگ همانطور که در بالا ذکر شد نسبت به بازاریابی سنتی هزینه بسیار پایین تری دارد و بازگشت سرمایه در ان بیشتر است.

امکان سنجش و اندازه گیری :

شما پس از آنکه کمپین های تبلیغاتی مختلف را راه اندازی کردید می توانید میزان موفقیت کمپین را بسنجید در صورتی که قبل از همه این موارد این اندازه گیری ها کار دشواری بود و نیاز به هزینه های زیادی داشت.

چرا باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم ؟

همانگونه که در بالا به شرح آن پرداختیم اینترنت و بازاریابی اینترنتی بهترین روش ها برای تبلیغات و جذب مشتری هستند که مقرون به صرفه می باشند. مثلا شما می توانید با تولید محتوا که یکی از ایزارهای دیجیتال مارکتینگ هست مشتریان هدفمندی جذب کنید و دیگر هزینه های زیادی به تبلیغات دیگر ندهید.شما اگر می خواهید کسب و کار خود را داشته باشید و یک کارآفرین باشید باید حرفه های مختلف را بلد باشید نیازی نیست که در همه آنها مهارت داشته باشید همین که تا حدی بلد باشید کافیست.

در نتیجه دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است و قسمت جدایی ناپذیر کسب وکار های امروزی محسوب می شود. تا آنجایی که می توانید برای کسب و کار خود از این روش استفاده کنید و اثرات خوب آن را در جذب مشتری و ... مشاهده نمایید.

ما در اینحا به شما در امر طراحی سایت و سئو کمک شایانی خواهیم کرد و با پلتفرم های ناپ کامرس سایت های فروشگاهی و خدماتی به شما ارائه می کنیم تا با بهینه سازی آنها به فروش دست پیدا کنید.

انصراف از نظر