ثبت برند چیست؟
برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به شکل فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود.
برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح ، نماد ، عبارت ، نام و ... است که ارائه دهنده خدمات یا فروش محصول خاصی می باشد و به وسیله ان از سایرین متمایز شده است.
در اصل برند شامل تمام احساسات مفاهیم و ویژگی هایی است که با یک نام گره خورده است. واژه برند در جامعه ما به محصول یا خدمتی گفته می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. پس یکی از وظایف مهم هر شرکت پیدا کردن راه برای جلب توجه وفاداری و توجه مشتری است .
ثبت برند فارسی و لاتین :
یک برند بر حسب ضوابط و قوانین اداره ثبت شرکت ها به ثبت قانونی و رسمی می رسد در واقع با ثبت برند بنگاه ها و موسسات می توانند کالا و خدمات خود را از سایر بنگاه ها متمایز کنند و از این طریق آن را در انحصار شرکت خود در بیاورند بنابراین اولین کاری که هر فرد پس از ثبت شرکت خود انجام می دهد همان ثبت برند می باشد.
در ادامه به برخی از مفاهیم برند نگاهی کوتاه می اندازیم :
پیام برند :
پیام برند در اصل ارزش و جایگاه نام تجاری است که می خواهد به مشتریان خود برساند که باید به صورتی باشد که برای مشتریان و مخاطبان جذاب باشد و آنها را به خرید سوق دهد.
تن صدای برند:
سبک و لحنی که هر نام تجاری برای خود انتخاب می کند تا از این طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند که معرف شخصیت آن می باشد.
تعهد برند :
هر نام تجاری مسئولیت هایی دارد . در اصل نام تجاری تعهدی است که به مشتریان خود می دهد و آن را اجرا می کند.
هویت برند :
هویت برند تعهد و شخصیت است که به مشتریان داده است و همین طور تعیین کننده مزیت رقابتی نام تجاری می باشد.
خصوصیات یک برند خوب چیست ؟
- برند باید ساده ، کوتاه و دارای تلفظ ساده و بخاطر سپردن ان آسان باشد .
- براحتی تبلیغ شود .
- دائمی شود .
- قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد .
- مشخص و دقیق باشد .
- دارای صدای لذت بخش در هنگام شنیدن باشد .
- اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد و تکثیر باشد .
- اصل و خلاقانه باشد ( تقلیدی نباشد ) .
- تصویر خوبی در ذهن ها ایجاد کند .
چرا باید برای شرکت برند ثبت کرد ؟
- برند موجب تمایز کالا و خدمت شرکت ها نسبت به همدیگر می شود.
- از طریق برند یک شرکت شناخته می شود.
- موجب می شوند بازاریابی به سریعترین و سهل ترین وجه ممکن انجام گیرد.
- باعث می شود هزینه های معرفی کالا یا خدمات به طور چشم گیری کاهش یابد.
- روند تبلیغاتی کالا یا خدمات را آسان تر و هزینه مربوط به آن را کاهش می دهد.
- با ثبت برند به شرکت مورد نظر اعطای نمایندگی تعلق می گیرد.
- کسب درآمدی جدید برای شرکت با واگذاری برند خود به سایر شرکت ها.
نکات مهم در ثبت برند:
- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیرقابل ثبت هستند.
- اسامی غیر معقول ، غیراسلامی و .. قابلیت ثبت ندارد.
- اسامی خاص و ساختگی شانس بالایی برای ثبت دارد.
- استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی شانس بالایی برای ثبت دارند.
- اعداد چه فارسی چه انگلیسی به تنهایی قابلیت ثبت ندارند.
- عنوان و یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
بهتر است قبل از ثبت برند قابل ثبت بودن برندتان را چک کنید و سپس فرم ثبت برند را پرنمایید .
فواید برندسازی یک سازمان چیست؟
1.برند شما باعث افزایش اعتماد مشتریان می شود.
2.فرآیند بازاریابی و فروش را تسریع می کند.
3. باعث اعتبار برند شما می شوند.
4. وفاداری مشتری را برای شما می آورند.
5.تاثیر مثبت بر روی کارمندان می گذارد.
6.جلوگیری از ورود رقبای جدید
7.کاهش افت و آسیب پذیری در مقابل رقبای موجود
برندینگ چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
برندینگ برمصرف کنندگان ، کارکنان و سهامداران تاثیر می گذارند :
مصرف کنندگان : زمانی که مصرف کننده برای خرید و انتخاب محصول دچار تردید می شود برند به کمک او می آید.
کارکنان ، سهامداران و همکاران : برندینگ علاوه بر کمک به مشتریان برای متمایز نشان داده شدن بین محصولات به شهرت و معروفیت نیز کمک می کند.
فرآیند برندینگ به چه نحوی است؟
برندینگ را می توان از روش های مختلف انجام داد. که ما اینجا یک فرآیند ۸ مرحله ای را برای شما بازگو می کنیم .
- هدف از برندینگ سازی چیست.
- درباره محصول و بازار رقبا تحقیق کنید و تمامی اطلاعات لازم را بدست آورید.
- جایگاه برند خود را در ذهن مخاطبان خود پر کنید.
- برندتان را با استفاده از بازاریابی ، طراحی محصول و تجربه مشتری تعریف کنید.
- به هویت برند خود شکل بدهید.
- طراحی لوگو برای برند خود انجام دهید.
- وب سایت طراحی کنید.
- به طراحی داخلی و بیرونی شرکت خود توجه کنید.
- به بسته بندی محصولات خود اهمیت بدهید زیرا باعث تمایز شما از سایرین می شود.
- هدایای تبلیغاتی بدهید.
اشتباهات رایجی که در برندینگ اتفاق می افتد کدام است؟
- ناهماهنگی در پلتفرم و رسانه های مختلف
- توجه بیش از حد به روندهای جدید طراحی
- استفاده از برند در موارد نامناسب
- ابهام ، تکرار و عملکرد کلیشه ای در برندینگ
کلام آخر :
این نکته را بدانید که برندینگ کاری نیست که شما بتوانید یک روزه آن را بدست آورید و برند خود در ذهن مردم جا بندازید این پروسه ی زمان بری است و شما با رعایت موارد بالا می توانید تنها قدم های موثری در این راه بردارید و به توسعه و پیشرفت کسب و کارتان کمک کنید.
این را نیز بدانید که داشتن یک وب سایت برای هر شرکت یکی از اصلی ترین عناصر برند می باشد. مخصوصا افرادی که محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت می فروشند زیرا مشتریان قبل از آنکه تصمیم به خرید بگیرند ابتدا به وب سایت شما سر می زنند پس وب سایت شما باید از نظر طراحی و محتوا عالی باشد تا مشتری را به سمت خود جذب کند.